16 april 2012

Det torkar!

Redan ett par tre år har vi funderat på att göra oss av med den fula torkställningen av metall vi har i trädgården. Snörena hänger ojämnt och säckar och mellanrummen är olika långa. De här metallvidundren är helt enkelt ingen prydnad för ögat, och därför föddes tanken om att min händige man skulle bygga en egen i trä. Inspiration och idéer har hämtats lite här och var, bl a såg vi i en trädgård att de byggt tak över torkställningen vilket ju vore väldigt praktiskt om det råkar börja regna (vilket inte är alldeles ovanligt när man väl hängt ut tvätten…) – då har man en chans att hinna rädda tvätten innan den blir plaskvåt. Nu i år är det tänkt att bygget äntligen ska bli av.

clip_image002

Den här fina torkställningen med tillhörande byggbeskrivning hittade jag på nätet, den har funnits i “Allt i hemmet” och jag kommer ihåg att jag sett den här bilden på någon blogg tidigare. Vem skulle tacka nej till en sådan vacker och romantisk torkställning som den här? Tja, det är ju inte säkert att den faller min man i smaken när han får se bilden, det återstår att se.

Torkställning under tak

Den här varianten tror jag faller honom bättre i smaken, och den är dessutom utrustad med praktiskt tak! Artikeln är hämtad från “Gör det själv” – lyckades inte få in bara bilden på själva torkställningen så ni får hålla till godo med texten som följde med. Som ni ser på bilden till höger passar det bra med en bänk under ställningen också. Vad det än blir för slags torkställning som ska byggas så är jag säker på att den kommer att passa mycket bättre i trädgården bredvid bastun än den anskrämliga tingesten som står där nu med tvätten lojt fladdrande i vår(?)vinden!

5 kommentarer:

Sandra, i sagarden sa...

Den var ju snygg! Ja jag skulle definitivt kunna tänka mig att ha en egenhändigt gjord istället för den fulingen vi har nu! Tyvärr tror jag vi behåller den fula ännu något år, tills jag hittat var man kunde ha en snyggare, och också hur den skulle se ut.... Fast egentligen har vi bara för mycket på gång nu i trädgården för att påbörja ännu en grej. ;)

alegni sa...

han kan ju serietillverka sedan när han skrider till verket, så får ni tjäna en extra hacka på ställningar. ;)

Lyckoslanten sa...

Har tydligen missat det här torkställningsinlägget.
Jag är så trött på vår fula metallställning.
Ska visa bilderna för någon.
Ha det så bra! ♥

Kristina sa...

Vilken bra idé att ha torkställningen under tak, den måste jag presentera för min man!!!
Hälsningar,
Kristina

StrandviksVillan sa...

Jättefina båda varianterna!
Själv har jag så bra att vi har en "förlängning" av taket på gaveln av garaget och där under har jag torklinor uppspända.

Må så gott!