29 augusti 2010

Söndagsbilden

Här kommer mitt bidrag till Fabrikens söndagsbild.

P8290637

Eftersom vi igår firade veneziansk, som vi säger i mina hemtrakter, eller veneziaden, så tyckte jag det skulle passa bra med en bild på fjolårets brasa på stranden vid vårt sommarparadis. För dem som inte känner till denna tradition kan jag berätta att veneziaden firas varje år den sista lördagen i augusti som en avslutning på sommaren och sommarstugesäsongen. Brasor och marschaller tänds längs stränderna och kvällen firas med raketer och fyrverkeri. Det hör till att vi firar veneziaden vid vårt sommarparadis, släktens lilla stuga, där släkten brukar samlas för att tända brasan nere på stranden, njuta av fyrverkerierna och grilla lassvis med korv. En väldigt stämningsfull kväll men samtidigt vemodig eftersom man vet att nu är sommaren slut. Man tänker tillbaka på den gånga sommaren och allt man gjort och upplevt. Och jag kan inte låta bli att tänka på hur lääänge det är tills nästa sommar…

Önskar er alla en skön söndag!

PS. Ber om ursäkt att jag är ute i senaste laget med min söndagsbild – den tidsbestämda publiceringen av inlägget hade tydligen inte funkat och det blev jag ganska så besviken på när jag för en stund sen kom hem från stugan. :(  Så därför blev det lite sent, men bättre sent än aldrig heter det ju!

3 kommentarer:

En vacker vardag sa...

Kikar in via Fabriken och ser till min glädje att det är en österbottnisk blogg :) Härlig bild som påminner om att nu står nog hösten inför dörren. Ha det gott!

Annies Blå sa...

Hej! Vilken fin söndagsbild :). Vi hoppade över venezianskfirandet i år på grund av en snuvig dotter (som dessutom är för liten ännu för att förstå vad det handlar om) samt husbygget. Men nästa år skjuter vi nog säkert ett par raketer vi också :).

Kram/Annie

Anonym sa...

Vilken härlig bild!
Kram Malin