10 augusti 2010

Ett litet livstecken och en award

Ni får förlåta mig för att jag försvann från bloggvärlden ett tag. Det var inte meningen att det skulle dröja så här länge innan jag gav ett livstecken ifrån mig, men nu blev det så… Vi hade en alldeles underbar resa och jag lovar att komma med reseberättelse och bilder vartefter, men vi har inte ens hunnit gå igenom alla bilder själva ännu… Det var nämligen hela 2420 bilder som överfördes till datorn när vi kom hem! Och när vi kom hem var vi hemma bara 1½ dag innan vi packade nya väskor och for iväg för att leva stugliv, vila upp oss efter en intensiv resa och njuta av makens sista semestervecka. Sen har det varit fullt upp, det är mycket som ska göras i trädgården när man varit borta bland annat. Även förra veckoslutet tillbringades vid stugan. Lördagen gick i målandets tecken, då målade vi uthuset hemma hos mamma och det var ett riktigt projekt det!

P7270050

I år är skogen full med blåbär och vi plockade en hel del av skogens blåa guld under vår veckolånga stugvistelse. Härligt med nyplockade blåbär till frukostgröten, avnjuten ute i solskenet! Eftersom det bara var några få dagar som var riktigt varma under vår resa, vi åkte ju iväg mitt under den värsta värmeböljan här hemma, njöt vi i fulla drag av soliga varma dagar och kvällar när det gick att sitta där ute och läsa till sena kvällen. Flera dagar behövde vi inte ens elda i spisen, det har aldrig hänt tidigare!

P7240014

Fantastisk solnedgång vid havet. Jag har alltid älskat solnedgångarna där vid vårt sommarparadis!

P7290054

Humlor och bin trivdes i gullriset vid verandan och stugväggen. Har aldrig sett så många humlor på en och samma gång tidigare! De t o m sov inne i gullriset.

P7290068

Lyckades fånga även nässelfjärilen på bild. Den trivdes också bland de gula blommorna.

beautiful-blog-award_99458316_998568721

Sist men inte minst så har jag fått denna fina award från Annies Blå, tusen tack! Så glad jag blev! :)

Dessa förpliktelser väntar en glad blogg award-tagare:

- Kopiera in award-bilden i sin blogg för att visa att man fått den.

- Tacka och länka till den som nominerade en.

- Nominera sju andra bloggare och länka till dem.

-Berätta sju intressanta saker om sig själv.

Oj oj, nu ska jag försöka komma på hela 7 intressanta saker om mig själv! OK, ska göra mitt bästa. Hur intressant det sen blir är en annan sak… ;)

1. Jag är väldigt bra på att planera och förbereda olika projekt, både hemma och i trädgården, men när det sen kommer till att genomföra och slutföra dem är jag tyvärr inte lika bra… Men det är ju bra att ha något att ta till sen när/om inspirationen faller på!

2. Jag är utbildad modist (de flesta vet inte ens vad en modist är… En modist gör alltså hattar och accessoarer), men har aldrig jobbat i den branschen sen jag blev färdig med studierna.

3. Jag dricker inte kaffe, annat än i nödfall, utan håller mig till te. Har väl helt enkelt inte blivit så vuxen än att jag lärt mig uppskatta kaffe, haha! ;) Konstigt nog så brukade jag  när jag var liten gå ner till farmor, som bodde på undervåningen, och dricka kaffe med henne på morgnarna! Men det växte jag ifrån… Och jag är och förblir en inbiten tedrickare.

4. Jag älskar alla dessa vackra vita hem man ser i tidningar, böcker och i bloggvärlden, men själv vill jag ha lite mer färg hemma. Bara vitt skulle aldrig funka här hos oss, inte om man vill kunna leva ett normalt liv, har man och dessutom två hundar! Nej, inga vita soffor för vår del tack. Det är fint hemma hos andra men själv vill jag kunna både äta och dricka i soffan och dessutom kunna sitta och ligga i den utan att vara rädd att kläderna ska färga av sig på den eller smutsa ner den. Det enda vita rummet hos oss är sovrummet, där vill jag faktiskt ha det vita som andas lugn och harmoni, det har hängt med sen långt innan jag träffade min man. Även sovrummet i min lägenhet där jag bodde förrut inredde jag i mycket vitt och naturfärger. Dock har jag bestämt att om vi en vacker dag får en alldeles egen sommarstuga så ska den inredas i vitt! För där vill jag skapa en lugn, fräsch, harmonisk tillflykt där ljuset verkligen får flöda. Vad min man sen skulle ha för åsikt om den saken är en annan sak…

5. Jag har alltid läst mycket, ända sen jag var barn. Hade alltid en bok på gång, läste alltid innan jag somnade på kvällen för att samla tankarna och få ro inför natten. Men för några år sen slutade jag helt plötsligt läsa, vet egentligen inte varför. Kände helt enkelt inget behov av det. Tidningar läste jag fortsättningsvis, och det hände att jag köpte böcker på loppis och i bokhandeln, för att någon gång i framtiden läsa dem när intresset skulle återvända. För drygt ett par år sen började jag läsa igen, helt spontant, när jag fick låna en bok som verkade intressant. Och sen dess har jag fortsatt läsa. Inte alls lika flitigt som förr, och det kommer och går i perioder, men oftast har jag en bok på gång. Det är riktigt roligt att ha hittat tillbaka till böckernas värld!

6. Jag har svårt för lammkött, tänker med fasa tillbaka på de fruktansvärt äckliga lammköttbullarna vi fick en påsk i skolan under studietiden. Sen dess har jag försökt undvika allt vad lamm- och fårkött heter. Ål är det allra värsta jag någonsin smakat, det äter jag inte igen! Getost kan jag inte alls med. Det som satte stopp för det var ett recept på getostpaj som jag fick av en arbetskompis en gång. Mamma och jag provade att göra pajen och den var inte god, ingen av oss gillade den och sen dess har jag haft väldigt svårt för just getost.

7. När jag var yngre hade jag massor av brevvänner runt om i världen, och hann träffa flera stycken också. Några av dem har jag fortfarande kontakt med. Det är väldigt berikande att lära känna folk från andra länder och kulturer!

Nu ska jag då skicka awarden vidare. Oj, vad svårt det är att välja vilka som ska få den! Helst hade jag ju skickat den till allihopa, men men… Vissa vet jag att ha fått den tidigare också. Jag väljer att skicka awarden till följande bloggerskor:

En stor kram till er allihopa! :)

7 kommentarer:

Kamomilla sa...

Ni har verkligen haty fullt upp! Roligt att du är tillbaka till datorn i alla fall. Allt skoj tar slut och man förundras varje år över hur kort sommaren känns...

Liljas Corner sa...

Oj, tusen tack för den! Så glad jag blir :)

Då jag såg dina humlor kom jag att tänka på en yrvaken humla som låg och gömde sig under ett förgätmigejblad då jag var ute i regnet igår och tittade på mina blommor. :)
Låter som om ni haft en riktigt härlig resa och stugvistelse. Det har nog varit en skön sommar i år!

Galleri MochB sa...

Oj jisses så många bilder ni fotade. Dem måste du absolut dela med dej av!! Och såklart måste man vila upp sej efter sin semesterresa ;O)

Annies Blå sa...

Vad vackra foton :). Er semester låter underbar, med både resa och stugliv (säger en som själv har tillbringat hela sommaren med byggdammet fastklistrad i svetten ;)).

Roligt att läsa lite mer om dej :).

Hoppas du får en skön fortsättning på sommaren :). Kram/Annie

Moster och jag sa...

Ja, ni fotade verkligen mycket på er resa. Men jag vet att det finns mycket att fotografera i Norge. Även jag har "några" foton därifrån;)
Hoppas batterierna börjar bli laddad för en mörk höst. Ha det bra! kram!!!

StrandviksVillan sa...

Så mycket ni har hunnit med!!
Intressant läsning om dig :)
Ser fram emot resebilder senare.
Ha det bra!

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Åååå hjärligt TACK =)!!!

Ja men vilken varm och härlig sommar ni har haft! Vi här i norrbotten har haft en riktigt skitsommar! Varannan dag har det antingen varit regn, blåst, mulet, dimma, eller bara kallt och rått!

Dina bilder var helt underbart vackra jag får blunda och njuta av dom istället som sommarminnen =)

Riktigt roligt och intressant att läsa om dig! Mycket stämmer in på mig också!

Ha det så gott!
KRAM Anita