12 december 2009

Nej se det snöar…

PC090135

PC090140

PC090145

PC090148

PC090153

PC090155

Det snöar, det snöar! Kanske det äntligen ska bli lite äkta julväder där ute nu? Det skulle verkligen passa bra, för ikväll ska vi på julfest. Det ska bli roligt, hoppas det blir lika god mat och god stämning som de föregående julfesterna! Julfesten går av stapeln alldeles vid foten av Finlands längsta bro, nämligen Replotbron.

PC090162

PC090165

PC090176

PC100199

PC100193PC100190

Idag blir det en liten bildkavalkad på en del av det som följde med hem efter förra helgens shoppingresa. Riktigt allt har jag ju inte fångat på bild och det var inga större saker vi var ute efter den här gången, men en hel del smått och gott blev det i alla fall.

PC090136

PC090167

PC090173

PC090179

Ute på gården proveldar maken bastuugnen för första gången. Det ska nämligen göras utomhus. Tyvärr blir det inte riktigt den här helgen som vi premiärbadar, som det var tänkt, det är fortfarande lite kvar att göra innan det kan ske. Som taket inne i bastun och bastulavarna ska på plats, och naturligtvis själva bastuugnen! Men nästa vecka ska det nog ske. Sen är det bara några mindre detaljer som fattas. Det är så skönt att veta att det närmar sig!

PC090182

Igår var jag på julklappsuppköp och nu är de flesta julklapparna inhandlade – det är bara något till åt mamma och svärmor som fattas. Sen är det klart. Ska så småningom börja paketera in julklapparna också, och så är det hög tid att plocka fram julkorten också. Nu ska jag gå och göra irländsk köttgryta till imorgon, grytan är allra godast om den får stå till följande dag! Ha en riktigt skön helg! :)

7 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Ser att du har fått med dig saker från svenska sidan, som jag inte skulle säga nej till, som glöggen. Kuddarna har jag fyra av, den som är längre fram på din bild. Det var inte litet du hade fyllt kassarna med. Hoppas du får en trevlig julfest!

Sjövillan Susanne sa...

Det blev en heldel ser jag;)hoppas julfesten blir trevlig.

alegni sa...

vad mycket mysigt ni fick med er hem från norr. jag hade tänkt be dig köpa hem en sådan där kanna till mig också, men täcktes inte ;)
hoppas ni får en riktigt trevlig julfest. det var fint på bron idag i solskenet!

The Secret Garden sa...

Hejsan!
Ja det är alltid roligt när man kommer över bra-att-ha saker och även saker som kanske inte finns hemmavid. Den där glöggen ser spännande ut! och så har jag liknande kuddar i kökssoffan.

Ha en riktigt trevlig julfest!!

Liljas Corner sa...

Åh, du har köpt de fina kannorna från ikea... Jag har inte nännts, fast jag tummat på dem vid två ikea-besök. Inte är dom dyra, så jag vet inte riktigt hur logiken i mitt huvud funkar i det fallet ;)

Hoppas du får en bra ny vecka, och en färdig bastu innan jul! :)

StrandviksVillan sa...

Oj, här har det shoppats loss minsann! Så fina saker du fått med dig!
Ditt blomsterarrangemang var så vackert, sånt skulle jag gärna ha!
Och jag älskar älskar fisk till jul, det är viktigast på bordet tycker jag :)

Ha en fin ny vecka!

Hanna sa...

Haha, jag trodde du skulle visa hela ikeas sortiment ett tag :D
Härligt att komma hem med så mycket fint från shoppingturen!
Spännande med bastubygget, våran bastu finns ju än så länge bara i skisserna vi plitar ner... men ska väl snart beställas, hoppas på joulusauna till nästa jul iaf :)

Ha en fin vecka!
Kram Hanna