23 augusti 2010

Vår Norgeresa del 2

15.7 Trondheim-Molde

Tältet stod alltså kvar följande morgon och när vi packat ihop åkte vi tillbaka in till Trondheim. Vår första anhalt blev Nidarosdomen, världens nordligaste katedral och Skandinaviens största kyrka.

Inne i Nidarosdomen blev vi guidade runt av en norsk guide, som berättade om katedralens historia. Det var en riktig upplevelse att gå runt i den vackra katedralen, särskilt vackra var fönstren i glasmosaik.

Det vackra glasmosaikfönstret ovanför ingången till katedralen.

När vi kom ut från Nidarosdomen gav vi oss ut på upptäcktsfärd till fots i Trondheim.

Den här skylten tyckte vi var lite rolig!

Vackra gamla hus fanns det gott om.

Bryggehusen beundrade vi särskilt när vi gick utefter stranden.

De färgglada bryggehusen vid vattnet var verkligen speciella.

Färggranna hus fanns det gott om. Man blev riktigt glad av att se dem! Efter den kalla natten blev vädret riktigt varmt och behagligt medan vi var i Trondheim, det var skönt att kunna ta av sig tröjan och gå i t-shirt.

Fina milda färgerna på ett hus som såg ut att stå tomt. Lite ny färg skulle förstås inte skada…

Bryggehusen vid Övre Elvehavn i Nidelva.

Det syntes att de här husen hade några år på nacken!

Den här anden simmade lugnt i en liten damm vi gick förbi.

Efter att vi ätit lunch på en restaurang i ett av bryggehusen var det dags att gå tillbaka till bilen. Vi råkade gå ett kvarter för långt  och fick gå tillbaka för att komma till gatan där vi parkerat. Det började bli ont om tid med parkeringen och när vi närmade oss bilen fick vi precis se en parkeringsvakt gå därifrån efter att ha skrivit ut en böteslapp. Typiskt! Hade vi inte gått fel skulle vi antagligen ha hunnit till bilen och kört iväg innan parkeringsvakten dök upp. Nu var det bara att bita i det sura äpplet och betala böterna när vi kom hem.

På väg in i ännu en tunnel. Vi hann avverka ett antal av den sorten under resans gång. Den allra första vi körde genom innan vi kom till Trondheim var över 6 km lång.

Böljande landskap med fjordar och sjöar och ju längre vi körde desto högre blev bergstopparna. Fjäll med snö på topparna började också dyka upp. Att det är tvära kast i vädret i Norge fick vi uppleva flera gånger under resan.Vi lämnade solen i Trondheim bakom oss och det kom också en regnskur längs vägen. Vädret kan variera otroligt mycket på bara ett litet område, så det gäller att vara beredd på vad som helst.

Mäktiga vyer.

Slingriga vägar genom bergslandskapet.

Färjan över Halsafjorden. Det var den första färjturen under resan. Turen över tog ca 20 minuter.

Vy över Halsafjorden med snöklädda fjäll i bakgrunden.

Branta klippor kantade vägen.

Busskur med gräs på taket. I Norge såg man gräsklädda tak överallt.

Man kunde bara inte se sig mätt på det vackra landskapet.

Vissa broar var avgiftsbelagda, som den här var. På många vägsträckor måste man också betala vägtull.

Vi körde genom mysiga små byar och samhällen längs vägen.

Landskapet blev allt mer dramatiskt när vi närmade oss Molde.

I den här mysiga nyrenoverade stugan på Kviltorp camping utanför Molde tillbringade vi den andra natten i Norge. Här hade vi gärna stannat resten av resan, för vi blev nog lite bortskämda av den fina och fräscha stugan och snygga och välskötta campingen. Det här var absolut bästa stället vi bodde på i Norge, kan varmt rekommendera den här campingen! Utsikten mot de snöklädda fjällen på andra sidan fjorden gick inte heller av för hackor kan jag tala om. Tyvärr började det regna och fjällen försvann i ett tjockt molntäcke på kvällen, men vi hann i alla fall se att de fanns där! Eftersom vädret inte var det bästa lagade vi mat i stugan och tog det bara lugnt under resten av kvällen. Här fanns det dessutom trådlöst internet så kvällen var räddad, haha! ;) Vi tyckte nog allt bra synd om ägarna till det lilla tältet nedanför vår stuga, det hade blåst ner och låg i en våt hög på marken… De kan inte ha blivit så värst glada när de kom tillbaka någon gång sent på kvällen och hittade sitt tältvrak!