06 oktober 2009

Italien

I augusti var vi på bröllopsresa till Sorrento i Italien. Vi hade en alldeles fantastisk utsikt från vårt hotellrum, över staden, marinan nedanför hotellet, bergen utanför staden, Neapelbukten och på andra sidan vattnet Vesuvius. Till en början kändes Italien väldigt stressigt och hektiskt, livet där har ett helt annat tempo än här hemma. Men man vande sig och snart hade vi tagit staden till våra hjärtan. Italien är ett vackert land och där finns mycket att se och uppleva! 8 dagar rusade iväg med blixtens fart och vi hade gärna stannat längre där i solen och värmen. Det var runt +30 hela tiden vi var där, när vi kom hem var det +6...


Hotellpoolen kvällstid. Hotellet hette Settimo Cielo vilket betyder Sjunde Himlen.



Soluppgång från hotellfönstret

  
Marina Grande nedanför hotellet

  
Fint hus nere i Marina Grande. Till höger Sorrento i kvällsljus taget från hotellet.


Domkyrkan i Sorrento med sitt vackra tak och valvbågar


Fin park i Sorrento


Färggrann pasta


Fruktstånd


Ravinen i Sorrento


Kvällsljus


Solnedgång med Vesuvius i bakgrunden


Sorrento by night


På utflykt längs den vackra Amalfikusten


Husen klättrar på klippsluttningarna längs Amalfikusten


Amalfikusten


Staden Amalfi


Båtutflykt utanför Amalfi


Vy över Amalfi från båten


Lunchpaus i byn Scala


Magnifik utsikt i Ravello


Villa Rufolo i Ravello


Villa Rufolos vackra trädgård


Den berömda utsikten från Villa Rufolo


Uppe på vulkanen Vesuvius, kämpigt värre att gå uppför den branta lutningen i gassande sol!


På Vesuvius


Vesuvius


Pompeji med Vesuvius i bakgrunden


Pompeji


Pompeji

Vi hade en fantastisk bröllopsresa, som blev ett minne för livet! Till Italien åker vi gärna igen! :)

7 kommentarer:

alegni sa...

Underbara bilder från er bröllopsresa!
Skönt att höra att tvätthögarna också växer hos er ;)

StrandviksVillan sa...

Härliga bilder!!
Har själv aldrig varit till "södern" tyvärr...

Visst var vi också och såg "Flickan som..." Den var riktigt spännande! Vi såg "Män som..." för bara en vecka sedan, fick höra att man borde se den innan nämligen.

Kamomilla sa...

Oj så mycket fint ni fått se!

The Secret Garden sa...

Vilka bilder!!! Känner att jag vill dit, genast! :) Detta skimrande rosafärgade ljus, vackert!!!
Kul att du gillade min blogg. Igår var jag och fotade i skogen och fick mig en överraskning:) Har lagt upp lite bilder på bloggen.

Ha en bra dag!

Hanna sa...

Åh, vilka bilder! Vackert!
Nån gång vill jag oxå åka dit :)

Vad spännande med bastuprojektet! Ser ut att bli fint :)

Ha'de!
Kram Hanna

Vecka - Vecka sa...

Vilka härliga bilder från underbara Italien! Vi var också i Italien på bröllopsresa, till Milano. Det var lite väl mycket storstad för min smak, men vi bodde utanför centrum i en liten by på ett gammalt kloster. Mysigt!

Kram, Lotta

Vecka - Vecka sa...

Oj, förlåt! Märkte nu först att du ställt en fråga till mig för över en vecka sedan!

Jag använder ett program som heter windows live writer då jag skriver mina inlägg. Mycket enklare en blogger. Kan laddas ner här:

http://download.live.com/writer

Kram, Lotta