14 oktober 2009

Nu har även jag trillat dit...

Nu har även jag fallit för det här med att förvandla med färg. Inspirerad av alla bloggare som visat hur fina gamla föremål och loppisfynd kan bli med lite färg ville jag prova själv. Det ordnades loppis i den större grannbyn förra månaden och när jag gick igenom vad vi skulle sälja där fastnade min blick på två silverfat som jag hade försökt sälja på loppis förrut men inte blivit av med. Nu såg jag på faten med andra ögon och tänkte att de där kan säkert bli hur fina som helst med lite vit färg. T o m min man frågade om det inte är sådana där som de brukar måla vita och visa på sina bloggar? :) Så jag kunde väl inte vara sämre själv. ;)

Gamla tråkiga fat... Före...

Vilken skillnad den vita färgen gjorde, faten fick verkligen nytt liv sen jag målat dem! Nu vill jag inte längre sälja dem på loppis utan behåller dem själv.

... och efter. Men se så fina de blev med lite vit färg! Vilken skillnad!

Faten kan användas till mycket. Till äpplen kanske?

De röda äpplena passade bra mot det vita fatet.

Äpplena var så fina med sin vackra röda färg att det nästan var synd att äta upp dem!

Det här gav dessutom mersmak - vill gärna förvandla fler föremål med hjälp av färg! När vi var hos min mamma i helgen hittade jag en ljusstake på vinden som jag tog med hem och så småningom ska försöka mig på att måla. Den är i trä med kopparfärgade ljushållare. Får återkomma till det projektet senare!

9 kommentarer:

Lena sa...

Fint blev det!
Kul med de där faten. Jag hade fyndat såna på loppis för nån tid sedan och jag råkar komma ihåg att sambon din kommenterade bloggen med att jag kunde ha fått era fat istället för att behöva köpa. Vilken tur att han inte gav bort dem :)

Liljas Corner sa...

Ja visst är det roligt (och beroendeframkallande) att måla gamla småsaker! Jag borde fara och köpa ny sprejfärg så jag får måla saker. Dina fat blev jättefina och passar så bra med äpplena!
Mina krokar är från Halpa Halli, men köpta för säkert ett halvår sen, så jag vet inte om de finns kvar.

♥ Fyra årstider sa...

Nu måste jag ta fram vitsprayen.
Kram Lotta

Kamomilla sa...

:D smittsam sjuka, inte sant?

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

hallojs!!Så kul att hitta till nya mysiaga bloggar!!
Vad mysigt ni verkar bo!!Har med vovve o kaniner!! Mysigt med djur om sig!! O så en drös ungar med;)
~~Go Kväll ♥ Mamma Millan~~

alegni sa...

jag ska till björkö idag. måste gräva i svärmors skåp och se efter om där finns något jag kunde spreja med lite vitfärg. dina fat blev jättefina!

Stina sa...

Superfina.:-)

Sjabbig men chic sa...

Hej!
Men vad fint det blev! Vad använder man för slags färg egentligen? Det där har jag totalmissat att man kan göra.;)
Jättemysig blogg du har.

Lisa

Blåbär och Mjölk sa...

Hahaha! Nu skrattar jag hjärtligt vännen :)) Välkommen i det vita gänget! Fniss, fniss. Ja, nu kommer du se det mesta med andra ögon. Och det är sååå skönt. En befrielse. Tänk vad fint det kan bli med lite vit färg! Det där sakerna som man endå bara hade tänkt att sälja, eller att slänge, kanske ge bort. Tittta bara så sygga dina fat blev! Som nya. Och genast fann du något att kunna ha dem till. Blev ju hur vackert som helst med de röda äpplerna i.

Tack för dina rara kommentarer inne hos mig. I kväll skall vi till min kära mor och fira henne.
Jag hoppas att du får en jätteffin helg! Varm kram/ Åsa.