21 oktober 2009

Utmanad

Jag fick en utmaning av Ingela med bloggen Alegni in office att presentera eller visa bilder på min egen trädgård och sen låta utmaningen gå vidare till en annan bloggare. Oj oj oj, tänkte jag när jag läste detta, hur ska det här gå? Det finns väl inte så mycket att fota ute i trädgården just nu? Och måste erkänna att i år har trädgården tyvärr blivit ganska försummad, pga bröllop och bastubygge som tagit upp största delen av vår tid. Så trädgården har inte fått den omvårdnad den i normala fall skulle ha fått… Därför har den inte heller varit direkt till sin fördel i år är jag rädd. Men det ska vi ta igen nästa år, jag lovar…!

Nåja, jag får väl anta utmaningen och göra mitt bästa i alla fall, tänkte jag och gick ut med kameran så länge solen sken. Och till min stora förvåning lyckades jag få en hel del skapliga höstbilder i trädgården trots allt! Och vad är väl roligare än det, när man råkar på något fint där man minst anar det!

 

PA210579 Den här roliga och originella väderstationen finns vid ytterdörren.

 

PA210580

Min favoritlykta på framsidan av huset.

 

    PA210582

Lite höststämning vid dörren.

 

PA210583

Blomlådan med spaljé som min snälla man gjorde förra sommaren. Passar bra med ljung nu när det inte är så mycket annat som blommar.

 

PA210584 Gullklematisens rufsiga bollar pryder väggen.

 

PA210586 Lyktstolpen som min man fick i 30-årspresent ifjol. Så småningom ska det bli fler lyktstolpar på gården.

 

PA210588 När det grävdes för bastugrunden kom det upp många stora stenar och några av dem tog vi tillvara. Den här hjärtformade stenen hittade sin plats i det ena stenpartiet som vi passade på att höja upp och göra om. Det har inte hunnit komma så mycket växter dit än, men mer ska det bli till våren.

 

PA210589 Bastun som den ser ut i nuläget. Snart ska handbarkad asp komma upp runt fönstren och dörren.

 

PA210593 Daggen glittrar i gräset.

 

PA210595

Prydnadskörsbärsbusken med sina höströda blad har blivit skyddad med nät mot hungriga harar.

 

PA210597

Prydnadsäppelträdet lyser gyllene i höstsolen.

 

PA210599

Den stora rönnen har tappat en stor del av sina blad. Till höger syns de vita syrenerna.

 

PA210602

Bänken på bakre verandan väntar på att flyttas in för vintern.

 

PA210604

Myskmalvans fröställningar.

 

PA210618

Ännu en stor sten som grävmaskinen fick upp. Den här står bredvid uteplatsen och den används som avställningsyta vid grillen.

 

PA210607

Det ser nästan ut som om det snöat på silverarvets gråa blad!

 

PA210609

Ölandstoken lyser fortfarande gul.

 

PA210612

Några bär fanns fortfarande kvar på snöbärsbusken.

 

PA210614

Det finns många intressanta fröställningar i trädgården! Växterna kan vara riktigt fina även sen blommorna vissnat.

 

PA210619

Här sopas det med Hälge!

 

Det här var min trädgård i höstskrud. Nu skickar jag utmaningen vidare till Lotta med den fina bloggen Lottaspace. Ha det så bra i höstmörkret och njuta av de ljusa timmar vi har!

5 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Det är ju riktigt fint i er trädgård! Jag är också ett stort fan av fröställningar, de kan vara riktigt fina! Och er bastu är ju så cool! Och väderstationen var ju speciell ;) Det är skönt att vi haft några soliga höstdagar nu då det annars är så mörkt.

alegni sa...

kul att du antog utmaningen! du hittade ju mycket att visa hos er. i synnerhet den hjärtformade stenen är störtfin!

Vecka - Vecka sa...

Hejsan!

Tack för utmaningen! Ni hade ju hur mycket fint som helst i trädgården! Inte finns det mycket att visa i vår trädgård just nu, men jag antar utmaningen och ska försöka hinna fotografera nu på helgen! Hoppas på fint väder!

Kram, Lotta

Kamomilla sa...

JÄttefina bilder! Gillar den där hjärtstenen skarpt! Och bastun är härlig!

Sjabbig men chic sa...

Fast då har den ju blivit försummad för bra saker!;) Jättefina bilder, gillar verkligen den där svarta lyktan.

Kramis Lisa