16 oktober 2009

Soliga bilder en regnig fredag


Idag vräker regnet ner. Idag är det verkligen höst. Idag vill man helst vara inomhus och mysa. Och så kan man tänka tillbaka på soligare dagar, som förra lördagen. Då var vi på stugan hela dagen och högg ved för kommande år, gick på promenad med hundarna, grillade korv och njöt av det fina men dock ganska kalla och blåsiga vädret.


Höstrudbeckian vid stugväggen blommar fortfarande tappert.


Morbrors gamla båt... Den har inte blivit använd på länge.


Gammalt hänglås.


Vackert beslag på dörren till boden.


Kvällssolen lyste röd på boden.


Vår lilla lilla stuga som finns i släktens ägo.



Stugan blev ursprungligen byggd som mjölkstuga på den tiden när korna var på sommarbete här, för att kunna övernatta i när korna skulle mjölkas. Sedan ändrades tiderna och modernare mjölkningsmetoder tog över. Stugan började mer och mer användas som sommarstuga istället, främst av min familj. Under min uppväxt hade fortfarande mina morbröder, som tagit över jordbruket efter mina morföräldrar, kor här på somrarna, men inga mjölkdjur. Usch vad jag var rädd för korna, tror jag blivit uppskrämd av korna som åt upp kläderna i Pippi. Tyckte det var läbbigt att råka på korna på stranden eller på vägen till min kusins stuga en bit ifrån.


Det är mest mina föräldrar och jag som varit på stugan, mina andra släktingar har mest kommit dit kortare stunder för att bada, koka kaffe och grilla korv. Numera är det jag och min man som använder stugan som sommarstuga. Det är inte alltid så lätt att samsas om stugan med släkten, när åsikterna vill gå isär om vad som ska och borde göras och vem som får vara där och när... Mina föräldrar hade faktiskt planer på att bygga en egen stuga där men fick tyvärr inte bygglov pga strandskyddet som inte tillät att man byggde nytt på platsen. Vi har många gånger grämt oss över det, tänk om vi hade haft en egen stuga alla dessa år! Det önskade jag mig hett när jag blev äldre. Jag och min man hoppas på att en dag få bygga en alldeles egen stuga där, men får se hur det blir med den saken. På senare år har det varit Natura 2000 som satt käppar i hjulet, och nu när det äntligen börjar vara klart och det eventuellt kan finnas möjlighet att få bygga på samma tomt (den är stor) så går återigen viljorna isär... Den yngre generationen vill se framåt och bygga nytt, medan en del av den äldre generationen vill ha allt som det alltid varit... Knivig situation!



Hösthavet.


Snart går solen ner...


Den nedgående solen fick strandväxterna att glöda.



Gyllene vass i solnedgången.

12 kommentarer:

Kamomilla sa...

Knivigt det där, med många viljor och många som ska samsas...

Fina bilder anyway!

Lilla Blanka sa...

Hej Lilith!

Vilka underbara höstbilder..så rofyllda och vackra!

Du undrade hur jag gör bilderna i "scrap-stil". Det finns ett bra program på nätet (du behöver inte ladda ner det),där du kan göra om dina bilder helt gratis. www.picnik.com

Kram
Mia

Lisas torp sa...

Vilke underbara bilder från er gamla släktstuga!
Ja du, det är inte lätt att dela saker med någon, även om det är släkt! Usch, så svårt!
Tack för titten hos mej och för din goa kommentar!
Önskar dej också en härlig helg (här regnar det i allafall i nte idag).
Kram
Lisa

Liljas Corner sa...

Det där är knepigt, vi har lite samma situation på mina morföräldrars sommarstuga. Och Natura... Jag jobbar med de sakerna, men det betyder inte att jag alltid tycker att reglerna är vettiga... Hoppas det ordnar sig nån dag!

Bilderna är jättevackra! Hoppas ni har en skön helg, trots det ruggiga vädret!

Sjabbig men chic sa...

Svårt när man blir så många viljor om ett ställe. Men det ser helt fantastiskt ut och bilderna är jättevackra. I dag har vi haft en sån där helt enormt vacker höstdag. Jag och Uffe var i skogen i flera timmar. Härligt!

Kram Lisa

alegni sa...

så underbara bilder, lilith!
det låter grymt jobbigt det där med stugan. önskar gamylerna kunde förstå att allt inte kan fortsätta i samma gamla fotspår år efter år...

Hanna sa...

Oj, vilka vackra bilder! Vilken duktig fotograf du är!

Ha d gott!
Kram Hanna

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Jättefina bilder du bjuder på!!
Go kväll! Kramis Millis ♥

alegni sa...

jaja, erbjudandet står kvar. vi borde snart komma överens om en träff!

The Secret Garden sa...

Hejsan!
Vilka stämningsfulla bilder! Man riktigt känner hur ljusets sista timmar liksom vibrerar. Smidesbeslaget är spännande. Det är vackert med gammalt smide. Och vad roligt att du tycker om mina fotografier!

Ha en bra dag!

alegni sa...

jag har en utmaning till dig på min blogg :)

Lisas torp sa...

Tackar för titten hos mej och önskar dej en härlig onsdag!
Kramar
Lisa