29 november 2010

Julmarknader

I helgen var det julmarknader för hela slanten som gällde. Den första hölls här i byn i lördags, och det var också den allra första marknad där jag själv sålde. En ny och spännande erfarenhet!

Julmarknad

Tyvärr var det väldigt lite folk och försäljningen blev därav, vilket var synd när UF-föreningen kom med det fina initiativet att ordna en julmarknad och loppis. Då tycker man ju att folk borde ställa upp! Men bättre lycka nästa gång får vi hoppas, för en hel del kreativa förmågor finns det ändå häromkring och vad är då bättre än att ställa till med ett evenemang som engagerar och samlar folk! Måste bara tillägga att precis där jag står på bilden satt jag och min man på vår bröllopsfest som hölls i samma lokal, så lite speciellt kändes det allt att ha fått just det bordet!

Stundars julmarknad

Igår var det då dags för den traditionella julmarknaden på Stundars som det har blivit en tradition att vi besöker varje år. Där om någonstans borde man komma i den rätta julstämningen! Bitande kallt var det i år, efter att vi ätit en god soppbuffé på Hemmergården råkade jag på en stackars försäljare som försökte tina upp sina förfrusna tår under kranen inne på toaletten. Då var man verkligen glad att inte behöva stå där ute i kölden och sälja själv! Att äta världens godaste syltgrisar hör också till, det är något att se fram emot varje gång. Mmmm! Den här gången var de så heta att jag höll på att bränna mig på sylten, men oh så gott det var ändå. Ännu en julmarknad hann vi avklara igår, nämligen Vasa julmarknad. Där hade jag aldrig varit förrut men jag tror knappast det blir fler gånger heller… En stor del av det som såldes där var rena rama krimskramset, och hur många godisstånd som sålde lakritsremmar det fanns i hallen höll jag inte ens räkningen på… Nej, jag håller mig till Stundars i fortsättningen, det är så en äkta julmarknad ska vara!

7 kommentarer:

All The Things I Love sa...

Jag såg dej på Stundars marknaden :) Jag hjälpte min mamma och syster att sälja kransar och ni gick där förbi. Hann inte hälsa, så jag gör det här istället :)

Lyckoslanten sa...

Trevligt att du fick stå just där. Du må ha smålett hela tiden. Nu missade jag Stundars som jag verkligen gillar. Var dock där på höstmarknaden och får väl ta en sväng till butiken där nu i december. Hoppas du blir av med ditt hantverk senare! Ha det gott! ♥

Kamomilla sa...

Mysigt med julmarknad! När jag sålde på marknad ifjol stod jag på en hög med tidningar så det skulle isolera kylan från marken...

krusidullerna på mina foton har jag mixat dit med photoshop sen sonen hjälpte mig med att ladda upp lite extra finesser. Photoshop lär jag mig i skolan.

Kamomilla

Liljas Corner sa...

Håller jag absolut med om. Jag håller mig borta från både botniahallens julmarknad och julöppningen i stan p.g.a. allt krimskrams. Men Stundars, det är grejer det :)
Synd att ni hade lite folk där du sålde, hoppas det går bättre nästa gång!

LissenTo sa...

Vad synd att inte mer folk kom till loppiset!Men härlig känsla att stå där på den speciella platsen.

Trevligt att ni själva fick gå på marknad också. Stackars han som frös om tårna så.

Skickar dej en stor varm kram, dina ord gjorde mej otroligt glad.
Vissa dagar är det inte lätt att hålla fast vid sina drömmar.

Annelis hantverk sa...

Jag håller med om att Vasa julmarknad var inget att hurra för med bara utlänskt krimskrams. Stundars är verkligen mysigt men mycket kallt där iår. Bättre tur en annan gång med din försäljning!
Ha en bra dag!

alegni sa...

jag har besökt botniahallens julmarknad summa summarum en gång, och fler lär det inte blir.
samma antal gånger har jag varit på julmarknaden på stundars, och den gången var det inget höjdarbesök heller p.g.a. eländigt väder. dit kunde jag dock tänka mig att fara igen någon gång när vädret är hyfsat. om det nu någon gång är det så här års...