25 januari 2011

Tisdagstema: Badrum

Idag är Fabrikens tema badrum. Ett vackert badrum är en lisa för både kropp och själ, ett rum där man kan koppla av och njuta och pyssla om sig själv. Jag tycker alltid det är roligt att se hur folk har det i sina badrum, njuter av att få tvätta händerna med en väldoftande tvål och torka dem i tjocka mjuka handdukar. Se vad personen eller familjen som bor där gjort för att piffa upp sitt badrum och göra det till en oas i vardagen. Vissa lägger inte ner någon nämnvärd energi på badrummet, utan har bara det nödvändiga, medan andra med stor omsorg inreder sina badrum som vilket annat rum som helst. Och visst är det skillnad! I ett ombonat och vackert inrett badrum vill man stanna länge, länge och njuta en stund för sig själv, medan man i ett ogästvänligt och kalt eller kanske t o m sjabbigt badrum mest är glad att få gå ut igen.

P1240361

Vårt eget badrum är vi inte riktigt nöjda med och en badrumsrenovering står på önskelistan. Jag har aldrig gillat den blommiga våtrumstapeten för trots att den är från 1998, när badrummet byggdes, så tycker jag mest den påminner om 70- eller 80-talet. Vi drömmer om att få antingen kakel eller träpanel på väggarna, jag lutar allt mer mot just träpanel vilket skulle ge en härlig rustik, lite gammaldags känsla. Under fönstret har vi en stor bordsskiva som finns kvar efter förra ägarna, som visserligen är praktisk att förvara kläder och saker på, men ack så ful. Jag har många gånger hotat att slänga ut den och göra kaffeved av den eftersom jag ofta slår huvudet i den när jag ska sätta tvätt i tvättkorgarna som står under bordet. Dessutom samlas det lätt alldeles för mycket kläder och annat på bordet så det svämmar över…

P1240366

Vi har länge planerat en omändring i badrummet, men vi står i valet och kvalet hur vi ska göra. Drömmen vore naturligtvis att slita ut allting, renovera och inreda helt från grunden, men en så omfattande renovering är inte aktuell just nu. Tvättstället behöver bytas ut och vi har faktiskt redan köpt ett nytt i samma serie som den övriga badrumsinredningen, Flåren från Ikea. Problemet är att vi inte får det att passa in… Det har blivit en miss i planeringen vid byggandet av badrummet så wc-stolen och tvättstället är alldeles för nära varandra, och eftersom det nya tvättstället är mycket större än det nuvarande får det inte plats där. När vi köpte Flåren-tvättstället var vi inställda på att ha det på kortväggen istället, men när vi monterat ihop det och lyft in det i badrummet för att prova såg det inte alls bra ut där. Så nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra och tvättstället står ute i hallen och samlar damm…

P1240368

Vi skulle gärna få in lite mer förvaring i badrummet också, någon form av platsbyggt skåp (som gärna får dölja den stora fula varmvattenberedaren samtidigt!) där handdukar och annat skulle få plats. Taket ska också målas vitt, så vi slipper fulfurufärgen som gör rummet onödigt mörkt.

P1240373

På bordet står en stor medicinlåda (som av någon konstig anledning istället innehåller diverse annat småplock…), en glasburk med tvålar från olika hotellvistelser både när och fjärran, en zinkbytta med tvålar jag samlat på mig här och där, på resor och marknader, och en fin burk köpt i Norge i somras. Det här är vårt badrum i nuläget, men förhoppningsvis hittar vi snart en smart lösning på problemet så omändringen kan förverkligas!

8 kommentarer:

Jenny sa...

Att drömma och planera är ju halva nöjet, det kommer nog att bli jättefint, ni har ju de finaste skåpen ;) ;)
Ha en bra tisdag, kram Jenny

En vacker vardag sa...

På bild ser det ju ljust och fint ut i ert badrum. Finns där kanske t o m ett fönster när det ser så ljust ut? Jag har alltid drömt om ett badrum med fönster. Och drömma tål man ju alltid göra :) Tids nog kommer du säkert att få ditt drömbadrum.

ha det gott!

alegni sa...

vad fint det blev med din nya blogglayout!
badrum, ja. hade gärna haft ett större som man kunde inreda lite, men hos oss får vi bara plats med det allra nödvändigaste i det rummet, och det får vi nöja oss med.

Lyckoslanten sa...

Så fräscht i din blogg med ny layout och likaså i badrum! Man har alltid drömmar om hur det kunde vara och hur man kunde ha det, men du får vara nöjd! Ha en fin vecka! ♥

Moster och jag sa...

Håller med de andra att din blogglayout är fin.
Ert badrum tycker jag ser riktigt fint ut. Men visst skall man planera och drömma.
Ha det bra!! kram!

Liljas Corner sa...

Ni har det fint pyntat i badrummet och stort ser det ut! Det är lyxigt, så har man mera rum att piffa på. Hoppas ni hittar på nån smart uppiffningslösning.
Jag tycker det är så fint i nya fräscha badrum med träpanel, men är riktigt nöjd med vårat kakel i naturstensimitation!

Nya blogglayouten är fin, duktigt jobbat!

Maria sa...

En massa fina detaljer där inne iallafall. Jag vill ju också ändra i vårt badrum, men det är ju trots allt inte akut ännu...

Annies Blå sa...

Jag tycker ert badrum är jättesnyggt! I alla fall i jämförelse med det vi har i vår hyreslägenhet. Trots trätaket så tycker jag ert badrum ser ljust och luftigt ut, du har också lyckast bra med att piffa upp det med små detaljer! Vi har i och för sig kakel, men rödbruna kakel med vita fogar på golvet och ljusbeiga kakel med bruna fogar på väggarna gör att vem som helst blir illamående. Som tur har jag ju två fina, nya fräscha badrum på kommande. (sen när de är klara ska jag sätta ut bilder på hur vårt nuvarande badrum ser ut, men för tillfället känns det allt för känsligt :P).
Kram!