10 november 2009

Vintern den kom och vintern den gick…

I lördags vaknade vi till en vit värld. Under natten hade det snöat en hel del, och vintern var verkligen här på riktigt. Jag har lite blandade känslor till just snö så här i början av vintern. Visst kan det vara riktigt vackert, men samtidigt för snön med sig mindre trevliga minnen från gångna år… Det kunde jag i alla fall lägga åt sidan i lördags när vi gick ut på gården och busade med hundarna i snön. De tyckte det var jättekul med snön, särskilt golden retrievern var helnöjd. Det är ju roligt att någon uppskattade snön i alla fall! :)

PB070106

Här ser ni samma vy från trädgården som jag visade tidigare i höst när jag fått trädgårdsutmaningen, här i vinterskrud.

PB070111

Fågelholken i björken sover vintersömn i väntan på våren och nya invånare.

PB070112

Här bor vi! Huset från baksidan. Vilken grå dag det var! Det åskmolnsfärgade grannhuset smälte in i allt det övriga gråa... Som en olycksbådande grå borg som växte upp ur häcken. Tur man bor i ett rött hus som i alla fall syns vintertid också! ;)

PB070119

Ölandstoken var helt nedtyngd av snömängden så det var verkligen en hel del snö vi fått!

PB070121

Gullklematisen har fått en mössa av snö. Det blir väl inte för kallt om öronen?

PB070130

Man fick tända utebelysningen ganska tidigt för det blev fort mörkt, denna gråa lördag.

PB070138

Utsikt från vägen upp till vårt hus. Där nere syns viken. När snön ligger nyfallen och orörd som här och det är snö i träden tycker jag vintern är fin, särskilt när solen skiner. Men när det sen blir slask och halka och kala träd utan snö, då tycker jag inte alls om vintern. Då känns den bara trist och oändligt lång.

Säg dock det som varar, inte ens vintern varar för evigt! Idag är snön nästan bara ett minne blott, redan igår smälte största delen bort och nu finns det bara enstaka fläckar med snö kvar. Nu är det bara vått och grått.

14 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Vått och grått är tråkigt, men på det stora hela tycker jag om vintern. Speciellt gnistrande klara vinterdagar med vit mark och ljusblå himmel! Tyvärr är de dagarna rätt lätträknade... Vi byggde en riktigt fin snögubbe i lördags. Gubben tittade nog på mig med en uppgiven blick då jag började rulla snö istället för att skotta. Men snart var nog han också där och hjälpte till ;)

Vilket gulligt fågelhus! Skulle va skoj att se hundarna på bild också. Eller är dom sånadär hundar som har så mycket fart i benen att de aldrig fastnar på kameralinsen? ;)

Sjabbig men chic sa...

Här har också snön kommit och gått. Var inte överförtjust, kan jag säga. Tycker också att det kan vänta lite. Idag är det grått, 6 minus och frost som ligger över allt. Härliga bilder i alla fall.;)

Kram Lisa

The Secret Garden sa...

Hejsan!
Ja visst känner man sig lite kluven när snön kommer. Fast det blir ju ljusare ute. Det är vackert när snön ligger orörd, utan ett spår. Fast nu innan kälen satt sig i marken så blir det bara lerigt när snön tinar.
Här har det varit en otroligt dimmig dag. Jag har inte ens kunnat se sjön. Var ute och tog några kort. Får hoppas att fukten inte gått in i kameran...man vet ju inte hur de här moderna digitalkamerorna klarar fukt och dimma. Inte alltid bra med ny teknik.

Ha en bra kväll!

alegni sa...

du skriver så fint, lilith, och tar vackra bilder också.
annars håller jag med dig om vintern. vintern är så länge snön är vit och fin och hänger på träden, men sen när det slaskat en gång, är det bara tritst. gårrtrist. tacka vet jag våren...
vad kul att du kommit igång med virkningen. men stressa inte, som jag gjorde, för då är du snart utan handarbetssyssla igen ;)

Linda sa...

Ja eller hur, jag vill ha en ny dator!Konstigt att vi människor är så materiellt förälskade..haha jag i alla fall..=)
Ja pyssla är kul!
Det borde man göra mera än vad man gör..=)sådana där ugglor som alla gör är ju så himla populärt,fick inspiration från hon som vann panduros tävling;)

♥ Fyra årstider sa...

Jag tycker bara det är vackert:-)
Kram Lotta

Liljas Corner sa...

Händigt att få ett sånt där fint fågelhus lagat! Och det är riktigt fint målat också ;)
Hihi, att fota djur är inte det lättaste. Jag fotar mina så mycket att dom lärt sig att man ska va stilla, men det funkar nog bara typ hälften av gångerna.
Jag är en ganska långsam läsare och kan hålla på flera månader med en och samma bok. Jag läser böcker på engelska då jag vill ha "first hand information" av författaren. Allt går ju inte att översätta så att det blir bra och betyder exakt samma, och så vill jag veta vilka ord författaren använder. Nu borde jag dock börja läsa böcker av finska författare...

Lizzi sa...

Sv; Tack så jätte mycket att du kika in hos mig!!
Guud vilka fina bilder♥
Kramizar Lizzi

Inspiration i vitt sa...

Vilka vackra vita härliga snökort.
Kram på dig/Ingela.

*Ulrike* sa...

Your pictures of the snow are just so pretty! Even though I cannot read any of it your pictures say a lot. I like the one of the red birdhouse with the snow, and of course the lantern too. So pretty!
Ulrike

Galleri MochB sa...

Jo snön kom och for :O) För mej får det gärna vara massor med snö hela vintern, men så brukar det ju inte bli... Härliga bilder. Vilken söt fågelholk.

Ruben sa...

Så fina bilder, du får mig att längta efter ett rejält snötäcke!! /Ruben

Ingmarie sa...

Ingen snö isikte här,her krattat gården i dag!!
Vi har ett vitt hus så det kan ju bli problem....att hitta när det vita kommer!

Ha det!

Viola sa...

Vilka vackra bilder, här är det bara grått och vilken skillnad det bli med det vackra vita, rart fågelbo, har oxå inhandlat en röd villa till småfåglarna på gården..:) ha en fin torsdag, kram