08 februari 2010

Tillbaka från resan

Så var det måndag igen och här sitter jag nu, så där lagom trött efter en intensiv helg. Vi hann med en hel del och vägen hem kändes lång, så det är väl inte konstigt om man är trött… När vi startade på lördagsmorgonen var det riktig snöyra så vi blev oroliga att det skulle vara sånt väder hela vägen ner till Åbo. Som tur var avtog snöfallet efter ett tag för att sen upphöra helt när vi kommit en bit på vägen. Och skönt var det! När vi kom fram till Åbo bytte sängen ägare, och dessutom ett bord som ska få träffa lite vit färg – kommer att bli perfekt som hobbybord! Bilder på sängen och bordet kommer senare. Efter sängköpet blev det en snabbvisit till ett av stadens varuhus där en present åt svärmor inhandlades, och sen styrde vi kosan ut från Åbo igen. Först besökte vi ett byggvaruhus för att titta på badrumskranar, mycket större utbud där än här uppe hos oss. Det blev inget köp ännu, men nu vet vi vilken kran vi vill ha och ska låta beställa efter en sådan. Sen blev det Ikea för hela slanten. Nå, främsta orsaken till att vi åkte dit var naturligtvis att köpa ribbottnar till sängen efter som de inte följde med. Lite annat följde nog förstås med hem, men måste säga att jag kunde konstatera att utbudet var sämre där nere än på Ikea i Haparanda och det blev jag lite besviken över. Det var flera saker jag sett på i Haparanda i december som jag hade tänkt köpa nu men som inte alls fanns i sortimentet där nere i Reso. Som lyktorna som skulle ha passat så bra till vår nya hallspegel. Och tavlorna jag tänkt ha i hobbyrummet. Och handdukar till bastun…

När vi var färdiga på Ikea åkte vi hem till min kompis A i Pargas som hade erbjudit oss att få sova över där, det var verkligen snällt av henne! Igår hann vi med lite snabb sightseeing ut mot skärgården.

P2070103

Så fint det måste vara där ute sommartid! Vi får ta och åka dit igen någon gång när det är sommar och vi har mer tid på oss, för den vackra skärgården är väl värd ett besök.

P2070110

Förbindelsebåten väntar på att få ta passagerarna med ut i skärgården. Tyvärr hade vi inte tid att åka med den här gången…

P2070113

Så fint det var med det kuperade landskapet på andra sidan isen!  Synd att solen lyste med sin frånvaro. Det var i alla fall flera stycken som var ute på isen och skidade eller pimplade. Såna vintrar som den vi haft i år är inte så vanliga där nere längre, så nog kan man förstå att folk passar på nu!

P2070115

Innan vi åkte hemåt hann vi med ett loppisbesök också. Där köpte jag ett gammalt fat som jag ska ha till ett projekt jag fick tips om i en tidning hemma hos min kompis, och en panelgardin som jag ska sy något av. På samma loppis hittade vi när vi var där för ett år sen en jättefin fåtölj som vi hade köpt om vi bara hade fått hem den… Det harmar ännu, för den hade passat perfekt här i vardagsrummet.

A följde som jag skrev i förra inlägget med oss när vi åkte hem, för att hälsa på sin syster några dagar. Så det passade ju riktigt bra för alla parter – vi fick logi och hon skjuts. Alla nöjda och glada med andra ord!

8 kommentarer:

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Men vilken härlig resa! Så roligt att både få shoppa, fynda och njuta av den vackra naturen i skärgården!

Vad trist att varorna inte fanns på IKEA! Ja jag tänkte fara till Ikea i Haparanda men man drar sig för snörök och halka fast det bara är 5 mil dit!

Kram Anita

Kamomilla sa...

Hej!
Vad roligt att ni fick sängen med er. Synd att inte allt fanns på Ikea, man kan kolla en del på nätet på deras sida, om det finns i det ikea man ska besöka, men jag vet inte om lagersaldona stämmer alltid.

Du frågade om mitt kalkerpapper. Jag minns inte, tror det var i hobbyaffären...*dement*

Sjovillan Susanne sa...

Hej låter som en intensiv men härlig resa,jag ser fram emot bilder på sängen och bordet:)
Kram Susanne

Kris sa...

Hejsan!
Första gången inne hos dig. Vill gärna följa med din blogg, du skriver trevligt och har fina bilder!
Ska ta och kolla lite mera nu på samma gång :)
Kram Kristina

Blåbär och Mjölk sa...

Hej vännen!
Vad mysigt ni har haft det.
Shoppat, fyndat och sett den vackra naturen...mmmm..kärlek! ;)

Det där med IKEA...det känns igen vill jag säga.

Ska bli kul att få se sängen och bordet sen! :)

Nu måste jag vidare, hoppas du har det bra.
Vi syns snart igen. Kraaaam / Åsa.

StrandviksVillan sa...

Så roligt med en weekendtripp!
Särskilt när det är lite oväntat och oplanerat.
Vi har också köpt några grejer via nätet, men det är ju alltid lite knepigt hur man ska få hem dom...

Metallsängen har jag lånat av min svägerska, då hon inte hade plats för den. Bävar lite för att hon ska vilja ha tillbaka den :S
Vet inte dess ålder, men tror ju inte att den är jättegammal.

Ann-Christine

Lisas torp sa...

Vilka härliga vinterbilder du visar! Det verkar ju vara riktig vargavinter i hela Skandinavien med kyla och massor av snö!

Du verkar ha haft en härlig resa, säkert skönt att vara hemma ändå till slut!
Kram och tack för titten hos mej!
Lisa

oumberligating sa...

Tack för den fina kommentaren inne hos mig, den gjorde mig glad!
Satt redan inatt och läste i din fina och trevliga blogg, hopas du fortsätter blogga, många som jag känt under åren jag bloggat har slutat, jag tror att många förtar sig lite grann, just nu bloggarjag lite mer andra veckor inget alls, familjen går först, nu är det ganska lugnt är hemma och hjälper min Fru som har en svårare förlossningsskada sedan 16 år tillbkak och i förskylningstider så blir hon riktigt dålig! men det går ingen nöd på henne, gillardu böcker så har hon en trevlig blogg som heter www.pockethexorna.blogspot.com fast självklart så hoppas jag på återseénde även här!
Ha en skön Fredag och en Trevlig helg!
Kram ifrån han som kallar sig för Oumberlige Peter!