13 februari 2011

Söndagsbilden vecka 6

Dumlekladdkaka tillverkning

Dagens söndagsbild bjuder på smaskig dumlekladdkaka som jag bakade i fredags. Redan i tillverkningsskedet såg det gott ut med en hel påse dumle klippt i bitar… Och resultatet blev en härligt god kladdig kaka som vi i dagarna 3 har ätit med glass till efterrätt. Försvinnande gott! Synd bara att det mesta som är gott inte är så nyttigt… Men jag kan i alla fall trösta mig med att jag redan varit ute på söndagspromenad i kölden tillsammans med promenadgänget (termometern visade på –21 när jag gick ut), så nog måste man ju få unna sig en bit då…? ;)

Dumlekladdkaka med glass

Receptet hittade jag på en blogg och ifall någon blev frestad att baka kakan kommer receptet här:

Dumlekladdkaka

300 g smör eller margarin

6 dl socker

4½ dl vetemjöl

4 ägg

2 dl kakao

1 påse dumlekarameller

Sätt ugnen på 200 grader. Klipp dumlen i små bitar. Smält smöret. När smöret är smält, rör ner alla andra ingredienser. Häll i en form (jag hade en ganska stor låg ugnsform) klädd med bakplåtspapper och grädda ca 20 minuter.

Ikväll ska jag på Idol-konsert, det ser jag fram emot! Det är inte varje dag vi har Idoler här i våra trakter, så då måste man ju passa på att se dem live. Önskar er alla en skön söndag!

3 kommentarer:

Systrarna Hjertén sa...

Ser farligt gott ut...Mmmm!!

Mvh
frida

Kamomilla sa...

Syndigt gott!

Petra / Popetotrora sa...

Dumlakladdkaka!! Låter mums! Jag sparar receptet. :-)