11 oktober 2010

Små grodorna, små grodorna… och så en utmaning

 

P9110661

Den här pyttelilla grodan hittade min man i trädgården för några veckor sen. Så otroligt liten den var!

P9110665

Här ser ni hur liten den var i handen när han kom och visade den för mig. Det fanns väldigt gott om grodor här omkring tidigare i höst, när man var ute och gick fick man akta sig så man inte trampade på dem. Tyvärr var det ju många som blev överkörda. Men kanske den lilla, lilla grodan klarade sig och växer till sig till en stor och präktig groda som kvackar omkring i trädgården nästa sommar?

Jag fick en utmaning av Ingela som gjorde att jag verkligen fick tänka till. Här kommer den:

1. What is your favorite word?

Oj, det har jag nog aldrig tänkt på… Men sommar är ett ord jag tycker om, främst för allt vad just sommar innebär. Och kärlek, det bara måste man ju tycka om. Särskilt engelskans love tycker jag om. Och italienskans amore.

2. What is your least favorite word?

Hurdan är ett ord jag inte kan med, det tycker jag inte alls om. Och ett namn jag inte heller kan med är Matti, eftersom just det namnet är förknippat med dåliga minnen. Får helt enkelt negativa vibbar av det namnet.

3. What turns you on creatively, spiritually or emotionally?

Ja, det kan i stort sett vara nästan vad som helst, det beror på sammanhanget. Människor är en stor inspirationskälla, men också bilder, böcker, tidningar, foton, bloggar, TV, film, musik, naturen, vädret… Ibland kan en idé födas ur något så enkelt som en bild i ett reklamblad.

4. What turns you off?

Orättvisa, översittare, folk som lägger sig i saker de inte har något att göra med och försöker bestämmer över hur man ska leva sitt liv. Fy!

5. What is your favorite curse word?

Sa, vilket min pappa brukade säga och det är en förkortning av ett betydligt fulare ord. Sa däremot låter ju betydligt snällare men är bra att ta till när något går på tok. Ordet har t o m smittat av sig på min man, haha!

6. What sound or noise do you love?

Ljudet av havets brus ute vid sommarparadiset. Och ljudet av en sprakande brasa i stugans öppna spis när man gått och lagt sig. Fåglarnas kvitter om våren som bådar om att snart, snart är det sommar.

7. What sound or noise do you hate?

Särskilt när jag är ensam hemma har jag kommit att avsky ljudet av bilar på vägen upp till oss. Oftast är det ju ingen bil som kommer hit utan den kan var på väg till någon av grannarna, men det får mig alltid på min vakt. Det har att göra med den traumatiska händelse förra sommaren när jag var sjuk vilket sen ledde till att jag miste mitt dåvarande arbete, och chefen plus min arbetskamrat kom hem till mig. Sen dess har jag blivit väldigt misstänksam mot alla bilar som är på väg hit, det är något som fortfarande sitter i. Något jag inte heller tycker om att höra är hundar som ylar. Usch! Kommer alltid att tänka på vargar när jag hör det, och vargar var jag livrädd för när jag var liten efter alla sagor om elaka och farliga vargar som åt upp människor. Jag förknippar det också med den hemska dagen i tonåren när min älskade katt hade blivit överkörd och vår hund ylade ute i hagen, precis som om han visste vad som hänt, för han brukade aldrig yla annars.

8. What profession other than your own would you like to attempt?

När jag växte upp drömde jag om att bli författare. Jag har alltid skrivit mycket, först berättelser och dagbok, sen brev, och nu får jag utlopp för min skrivarlust genom att blogga. Så mitt svar får bli författare, eller fotograf vilket jag också drömde om en gång i tiden.

9. What profession would you not like to do?

Definitivt inom vården! Det skulle inte passa mig alls, har obehag för blod, sprutor och operationer, och har inte heller den där vårdande förmågan i mig.

10. If Heaven exists, what would you like to hear God say when you arrive at the Pearly Gates?

Oj hjälp, det var svårt… Kanske något i stil med “Du har inte kämpat på jorden förgäves, ditt liv hade en mening och du lämnar ett stort tomrum efter dig. Nu ska du få träffa alla dina nära och kära som gått bort före dig och inget kan längre skilja er åt. Välkommen in i himlen!” eller vad vet jag… Verkligen svårt att tänka sig det här!

Jag skickar denna utmaning vidare till följande bloggerskor:

Annies Blå

Lilja´s Corner

Madickens Värld

Moster och jag

Pink and white dreams

The Secret Garden

Ullis Inc.

Lycka till med utmaningen, ser fram emot att få läsa era svar! :)

3 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Det bor nog en författare i dig,det är lätt o roligt att läsa det du skriver,Kram Nette

Lyckoslanten sa...

Sannerligen, så bra du är att skriva! Min version är rena rama knäckebrödsvarianten jämfört med din underhållande läsning! Lärde känna dig bättre på kuppen! :o)

Annies Blå sa...

Vilken rolig läsning :) och TACK för att jag var en av dem som fick äran att föra den vidare :).
Måste gnugga mina små grå en stund så jag kommer på mina rätta svar ;).
Kram/Annie