12 oktober 2010

Tisdagstema: Sovrum

Idag är Fabrikens tema sovrum, så välkomna in i vårt sovrum!

PA110002

Vi renoverade sovrummet för 1½ år sen och då gav min man mig fria tyglar att bestämma hur det skulle se ut. Och vitt ville jag ha det! Tycker att just vitt andas lugn och ro, vilket passar bra i sovrummet som är en plats för vila och ljuva drömmar.

PA110004

Sängen köpte vi på nätauktion i vintras och jag blev eld och lågor när jag fick syn på den, för just en sådan säng hade jag tänkt köpa en gång men det blev aldrig av. Och nu blev den vår, för ynka 50 €. Jag gillar hjärtat på gavlarna och de krusidulliga formerna.

PA110008

Nattduksbordet har hängt med ända sedan studietiden och har varit min farmors. Min man ska bygga ett liknande att ha på sin sida av sängen så småningom.

PA110014

Taburetten köpte min morbror på auktion någon gång på 1950-talet, men den är betydligt äldre än så. Den är bra att ha både som sittplats och förvaring. Här med den nya sköna och varma pläden jag köpte på Ikea innan vår bloggträff i Tammerfors. Förvaring finns också i den gamla rottingkistan som en gång tillhört min mammas faster.

PA110017

Byrån har jag ärvt efter min mammas styvmoster. Jag är inte så förtjust i den lackade ytan så den kommer antagligen att målas så småningom, när andan faller på.

PA110029

PA110076

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PA110068

PA110063

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det enda jag inte är nöjd med är att sovrummen är små och det finns inga garderober där heller.

PA110072

PA110070

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sovrumsmattorna i gåsöga har jag vävt själv.

PA110042

Plättar i luften i fönstret. Grönskan passar bra till allt det vita.

Jag önskar alla som tittar in här en fin tisdag och ljuva drömmar!

12 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Så fräscht och fint!
Tycker det är fint med vita sovrum hos andra, men själv vill jag ha mörkt, skulle helst skaffa mörkläggningsgardiner också :P
Är impad av dina fina mattor, gillar mönstret! Har själv vävt några sängmattor, men dom använder vi inte.

Krya på dig nu!

a piece of happiness sa...

Jag antar att ni sover gott i detta sovrum :)) LiseLotte

alegni sa...

där sover ni nog gott, du och din prins :)

himlaverket sa...

Ja, visst är det fint med vita luftiga sovrum.
Man sover så gott.
Jag tänkte på din byrå där, jag har åxå fler möbler som jag ärvt som jag har lite svårt att måla, men jag ska göra det så småningom ändå...
Sänggaveln var ju så himla fin...
Kram

The Secret Garden sa...

Jättefint sovrum! Jag gillar också såna där krusiduller. Och Oj vad snygg matta, fint mönster, och så har du gjort den själv. Du måste vara bra på att väva må jag säga och vilket tålamod!
Utmaningen tar jag snart upp i nåt inlägg framöver. :)

Ha en fin dag!

Jenny Bergvall sa...

Ljust och fint!

All The Things I Love sa...

Vilket fint sovrum ni har!

Nette Cecilia sa...

Härligt vitt sovrum du har o dina mattor helt underbara,måste skratta igen, lampan på bordet är samma typ som jag har i köket ,kram Nette

tina | pepparochvanilj.se sa...

Vilken skön känsla av vilsam romantik! Kan inte bli bättre än så i ett sovrum ♥


K R a M // T i n a

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
ja visst är vitt en skön färg i ett sovrum! Härligt!
Hälsningar monica

Annies Blå sa...

Så ljust och vackert. I ett sådant sovrum tror jag man sover bra :). Sänggaveln är jättesnygg och mattorna sedan då! Jag har också vävt några mattor, men det var bara helt vanliga trasmattor...
På tal om mattor... dalahästmattan har tillverkats av Kantlax hemväveri (heter det så!?). Det fanns också andra mönster (ränder och bollar).
Ha en bra onsdag! Kram/Annie :)

En vacker vardag sa...

Vad ljust och rofyllt det ser ut i ert sovrum. Där sover man säkert gott! Gullig "love" skylt också.

Ha det gott!