08 mars 2011

Tisdagstema: Golv

Fabrikens tema den här tisdagen är golv, så nu ska vi alltså blicka neråt. Välkomna ner på golvnivå! Här visar jag två helt olika golv här hemma hos oss.

P3070158

Först ska vi in i biblioteket där vi valt ett mörkt golv. Det passar bra mot den röda tapeten och till den lite intima, hemtrevliga bibliotekskänslan vi vill skapa där inne. Det är min man som har valt det här golvet, efter att vi bestämt att det skulle vara ett mörkt laminat, och till en början var jag inte alls förtjust i de mörka ådringarna i det måste jag erkänna. Jag hade själv valt ett golv där träådringen inte framträdde så tydligt, utan var mer naturlig… Men med tiden har jag vant mig, och det här golvet är också väldigt tacksamt eftersom damm och skräp inte syns så bra på det.

P3070150

Det andra golvet är vårt sovrumsgolv. Vi renoverade sovrummet för 2 år sen och då blev det vitt. Vi hade lite otur med tapeten vi hade bestämt oss för, den fanns inte längre att fås tag på, men hade sen turen att hitta en tapet vi fastnade för och dessutom råkade affären ha –50 % på alla tapeter just den dagen! Men att sen hitta ett golv som passade till tapeten visade sig inte vara det lättaste… Vi gick genom alla affärer som sålde golv, vi hade hem provbitar att jämföra med, men att hitta den rätta nyansen av vitt var svårt. Antingen var laminaten för gula eller alldeles för vita till tapeten, eller så gillade vi inte själva mönstret. Ett tag var vi faktiskt inne på ett mörkt golv också, eftersom vi hittade ett mörkt laminat som hade varit väldigt fint till tapeten. Men efter mycket övervägande kom vi ändå fram till att det skulle vara ett ljust golv, eftersom ett mörkt golv antagligen skulle ha blivit för dominerande när det var ett vitt och ljust sovrum vi var ute efter. Så till sist föll valet på det här golvet och det har vi varit nöjda med. Nackdelen med ett vitt golv är naturligtvis att allt syns väldigt bra på det… Men det är som tur är ändå en liten yta det är frågan om så det får man ta. I vardagsrummet har vi bokfärgad laminat, men den ska så småningom bytas ut till något lite mörkare. Ekfärgad laminat vore fint och skulle passa bra till tapeten där inne. I resten av huset har vi vanliga plastmattor, som också ska bytas ut mot laminat. Riktiga trägolv vore ju förstås drömmen…

Önskar er alla en fin fastlagstisdag och kvinnodag!

6 kommentarer:

RockMom sa...

Gillar ert vita golv :) Måste också börja fundera på golv till nedre våningen, nu då vi har vinden klar

Men jag e lite såld på sånt där gammal-lade-grått golv

Moster och jag sa...

Ja...inte är det lätt med golv. Vi måste börja leta golv till utbyggnaden... blir nog laminat där också.
Ha en bra kvinnodag!! kram!!

En vacker vardag sa...

Intressant att ta del av dina erfarenheter. Lägger det på minnet nu när vi snart skall välja golv till huset.

Önskar dig en fin kvinnodag (kväll)!

Kamomilla sa...

Inga lätta val det där när man ska se på dem i år. Ert verkar ha lyckats till max i alla fall!

Annies Blå sa...

Vilka fina golv ni har. Det är inte lätt detdär med golvval. Vi hade nästan bestämt oss för ett, men så backade vi i sista stund så nu är vi på ruta ett. Till vinden har vi iaf bestämt oss för ett varmvitt laminatgolv.
Kram/Annie

Sabrina sa...

Älskar det vita golvet! Sen då jag köper lägenhet/hus ska jag ha nåt liknande.