24 mars 2011

Virkade godsaker

P3110312

Dessa virkade godsaker har jag beställt av Lena och vad passar bättre än just en virkad variant av mina absoluta favoriter bland bakverk? Garanterat mycket hälsosammare än den ätbara varianten och dessutom räcker dessa betydligt längre också! En gång för länge, länge sen, när jag gick i lågstadiet, såg jag på ett TV-program där programledaren åt olika sorters bakelser och jag fascinerades genast av detta. Dammsugarna eller punschrullarna (kärt barn har många namn!) såg både goda och spännande ut och jag bara måste få prova en sån. Och när jag väl fått smaka på en sådan, som jag tror köptes i en affär i grannstaden, så var jag fast och en punschrullefantast för livet. På den tiden gick det inte att få tag på punschrullar i min hemstad, och länge var jag hänvisad till just grannstaden för att få njuta av dessa godsaker vilket inte skedde alltför ofta. Idag är situationen en helt annan, nu finns det t o m punschrullar att köpas i mataffären. Men de är och förblir mina absoluta favoriter! Sådana som man köper hem om man vill fira lite extra. Och att de virkade godsakerna dessutom råkar passa väldigt bra till vardagsrummets övriga inredning i grönt är ett plus i kanten!

P3110315

9 kommentarer:

Lena sa...

Javisst är de goda, jag gillar dem också mycket!

Liljas Corner sa...

Fina! Det är först på senare år som jag börjat gilla punchrullar. Kanske borde man handla hem några till helgen...

Sandra sa...

Jag är nästan punchrulleoskuld, kanske man borde testa. Nog är det ju lyxigt att kunna köpa allt man vill ha direkt, men ändå är det lite charmigt det där att bara få tag på det i grannbyn - som om saker skulle ha mera värde då :) Lycka till med tulpanerna i trädgården! Jag har lyckats med mina odlingar en gång och då var det tulpaner på en radhusgård - men samma sommar flyttade vi...

Ullis sa...

Häftiga!
Brukar inte de också kallas för dammsugare i Sverige?

Ninette sa...

Inte för att jag gillar dammsugare (varken ätbara eller den andra varianten), men dom där dammsugarna är verkligen läckra!

Kamomilla sa...

Hej! Vad fina de är! :)

Du frågade om kakelplattorna i mitt inlägg. Jo, man får köpa dem enskilt och hon kan skicka per post. Om du inte råkar besöka Åbo förstås... :)

Livet på Vestergård sa...

Jag tror jag föredrar den virkade varianten av punchrullar. Jag har virkat en hel del av dem till jobbet :)

Sabrina sa...

Såna där skulle jag också behöva. Punchrullar är både min och mammas stora favorit.

Sjovillan Susanne sa...

Punchrullar ,dammsugare trådrullar kärt barn har många namn .Dom där kan man suga länge på *ler* utan att öka i vikt,fast kanske inte lika goda som äkta vara.

Trevlig helg!
Ps. jag mailar i slutet på nästa vecka .